Kategoristrukturen är en viktig bit i att bygga din sajt SEO optimerad och maximera vikten av dina sökord och undvika intern konkurrens. I grund och botten handlar allt om att göra din sajt så lättnavigerad som möjligt. Med ett förbättrat och förenklat flöde påverkar du din SEO positivt, samt ökar din konvertering.
Tunga kategoristrukturer är förlegade
"The old way" var att bygga så exakt mappning som möjligt för varje produkt. Ta exempel en smyckes sajt som säljer armband
Smycken -> | Armband -> | Silverarmband |
Smycken -> | Armband -> | Guldarmband |
Smycken -> | Armband -> | Läderarmband |
Smycken -> | Armband -> | Stenarmband |
Detta skapar en tung kategoristruktur som är trög navigerad
Strukturera dina kategorisidor för optimerat användarflöde
Först, innan du skapar en enda kategorisida rekommenderar jag gör ett stopp, och att du tar ett steg tillbaka. Tänk igenom användarflödet på din webbplats.
Kategorier och underkategorier används för att organisera produkter i grupper för att göra det enklare för kunder att sortera i ditt produktval. Huvudkategorier är vanligtvis breda och täcker en mängd olika underkategorier inom dem. Eftersom många besökare söker efter innan de köper, är det inte ovanligt att de använder en bred sökterm på Google när de börjar sin shoppingresa.
Underkategorier innehåller mer specifika termer i mitten av tratten. Ditt mål bör dock inte vara att skapa så många underkategorier som möjligt – fokusera istället på att skapa en kategoristruktur som gör webbplatsen enklare att använda.
Om du tittar tillbaka på den gamla kategoristrukturen ovan kan du helt bortse från den 3e kategorinivån.
Du bör istället använda produktfilter och undvika underkategorier. Här kan besökaren göra snabba filtreringar på färg, prisklass, storlek, varumärke etc. De flesta moderna e-handelssajter har produktkategorier och filter som gör det enkelt att hitta specifika produkter. Samma exempel som ovan på ett modernt SEO vänligt sätt:
Smycken -> Armband -> Filterval
Prestashops filter är bra, men vill du totalt optimera denna funktion finns en jättebra modul vi implementerat hos många av våra kunders e-handelssajter.
På bilden ser vi en modern kategoristruktur med produktfiltrering och optimalt sökresultat. Jobba aktivt med dina produkter och skapa data för dessa genom att använda Prestashops (Features) Egenskaper. Dessa egenskaper kan du sedan använda för filtrering. Dessa skapar bra underlags data för dina produkter. Har du tillräckligt mycket data kan du även skapa automatiska produkt beskrivningar genom att använda vår Prestashop modul för Automatic product description. Denna ger kunderna väl underbyggd produktinformation utan att du behöver skriva en rad! Vill du veta mer om hur just du kan optimera dina kategorier eller om du är intresserad av att automatisera produkttexter, kontakta vår support.
Lycka till med din nya kategoristruktur!
Lämna en kommentar - Var detta hjälpsamt? Avbryt svar