Pandemin gjorde det nödvändigt för många företag att fokusera på sin onlinenärvaro. Men redan långt innan dess såg vi en stadig ökning av allt som rörde sig online. Så kanske du vill komma ombord och har bestämt dig för att snabbt skapa en webbplats för ditt företag. Eller så har du bestämt dig för att återuppliva din befintliga webbplats. Bra! Nu då? Ett av sätten att få (och behålla) människor på din webbplats är med SEO. Chansen är stor att du redan har stött på den här termen någonstans. Men vad innebär det egentligen? I det här inlägget kommer vi att förklara vad SEO är och hur du kan komma igång!
SEO står för "Search Engine Optimization". Det är praxis att optimera dina webbsidor för att få dem att nå en hög position i sökresultaten på Google och andra sökmotorer. Det betyder att det är mer sannolikt att människor kommer att stöta på din webbplats när de söker på nätet. SEO fokuserar på att förbättra rankingen i de organiska – också kallad icke-betalda – sökresultaten. Om du har en webbplats och du vill få mer trafik, råder det ingen tvekan om det: SEO bör vara en del av dina marknadsföringsinsatser.
Googles sökresultatsida för termen "äppelkaka"
I bilden ovan ser vi de första resultaten när någon söker efter nyckelfrasen "äppelkaka". I det här fallet är recepten.se det första resultatet och det betyder att deras sida på äppelkaka rankas #1 på denna sökterm. Tanken bakom SEO är att när du optimerar din sida för att bli det bästa resultatet kan du klättra på de rankningarna och bli ett av de första resultaten som folk ser. Vilket ger dig fler klick och trafik till din webbplats!
Även om det här exemplet bara visar oss organiska resultat, är detta inte alltid fallet. Beroende på vilken sökterm någon använder kan det också finnas några annonser överst, eller ett utökat resultat, eller några produkter från Google Shopping. Det finns många olika möjligheter, och vad Google visar kan också bero på vad den vet om den som söker (till exempel landet de bor i).
Googles algoritm
Hur högt varje resultat rankas avgörs av Googles algoritm. Och även om delar av Googles algoritm förblir hemliga, har flera års erfarenhet av SEO gett oss insikt i de viktigaste rankningsfaktorerna. Dessa rankningsfaktorer kan delas in i två kategorier:
SEO-faktorer på sidan
Rangordningen av dina sidor bestäms delvis av faktorer på sidan. On-page SEO-faktorer är alla saker på din webbplats som du har ett direkt inflytande på. Dessa faktorer inkluderar tekniska aspekter (t.ex. kvaliteten på din kod och webbplatsens hastighet) och innehållsrelaterade aspekter, som strukturen på din webbplats eller kvaliteten på kopian på din webbplats. Dessa är alla avgörande SEO-faktorer på sidan som du kan arbeta med.
Off-page SEO-faktorer
Förutom on-page SEO-faktorer, bestäms din ranking också av några off-page SEO-faktorer. Dessa faktorer inkluderar länkar från andra webbplatser, uppmärksamhet på sociala medier och andra marknadsföringsaktiviteter som sker utanför din egen webbplats. Även om det inte är omöjligt kan dessa SEO-faktorer utanför sidan vara svårare att påverka. Den viktigaste av dessa faktorer utanför sidan är antalet och kvaliteten på länkar som pekar mot din webbplats. Ju mer kvalitativa och relevanta webbplatser som länkar till din webbplats, desto högre kommer din position i Google att vara.
En annan off-page faktor som spelar en roll i SEO är din konkurrens relaterad till nisch för just ditt företag. I vissa nischer är det mycket svårare att rangordna än i andra. Din marknads konkurrenskraft har därför också stor inverkan på dina chanser att rankas.
Holistisk SEO
På Prestashopsupport.se utövar vi "holistisk SEO". Med holistisk SEO är ditt primära mål att bygga och underhålla den bästa möjliga webbplatsen. Du försöker inte lura Google utan investerar din tid och din ansträngning i en hållbar långsiktig strategi. Att arbeta med att förbättra dina sidor och ha en webbplats av hög kvalitet kommer att förbättra dina chanser att rankas. Eftersom Google vill erbjuda sina användare de bästa resultaten för sin sökfråga och de bästa resultaten är de som har bra innehåll, men som också är användarvänliga, snabba och lättillgängliga.
Att rankas bra i sökmotorer som Google kräver en omfattande SEO-strategi fokuserad på varje aspekt av din webbplats och dess marknadsföring. Den tekniska sidan, användarupplevelsen (UX), innehållet på din webbplats: allt måste vara förstklassigt. För att fortsätta ranka bra i Google bör du utveckla – vad vi kallar – en holistisk SEO-metod.
Hur kan vi hjälpa dig att komma igång?
På Prestashopsupport.se är vårt uppdrag att göra SEO tillgängligt för alla. Det är därför vi har några tjänster som kan hjälpa dig med det, som vårt populära Prestashopsupport.se SEO-avtal. En av de främsta fördelarna är att det hjälper dig att skapa högt rankat innehåll. Vår kostnadsfria SEO och läsbarhetsanalys ger dig detaljerade förslag för att skapa innehåll/värde som människor och sökmotorer njuter av!
Vår Premiumsupport hjälper dig att komma till nästa nivå och optimera ditt innehåll för synonymer och relaterade sökord och förbättra din webbplatsstruktur med våra interna länkförslag. Du får också tillgång till alla våra SEO-kurser, där du kan lära dig viktiga SEO-kunskaper som du kommer att kunna tillämpa direkt!
Slutsats
SEO är metoden att optimera webbplatser för att få dem att nå en hög position i Googles – eller en annan sökmotors – sökresultat. På Prestashopsupport.se tror vi att holistisk SEO är det bästa sättet att ranka dina sidor eftersom du fokuserar på att optimera varje aspekt av din webbplats.
Använd inga "blackhat" SEO-trick, för så småningom kommer detta att få negativa konsekvenser för din ranking. Utöva istället hållbar SEO, med din användare i åtanke, så kommer du att dra nytta av det i längden. Läs mer om hur du rankas högt i Google eller om du använder Prestashop, dra nytta av våra SEO kunskaper.
Lämna en kommentar - Var detta hjälpsamt? Avbryt svar